wtorek, 9 lipca 2013

Z Białej Podlaskiej do Włodawy!

Transfer podlasko-lubelski [Sylwia]

W poniedziałek rano pożegnaliśmy piękną i spokojną Husinkę. „Wesołym autobusem” ruszyłyśmy do Białej Podlaskiej by tam spotkać się i porozmawiać z współpracownikiem pani Bożenny oraz przedstawicielami Biblioteki i Informacji Turystycznej. W międzyczasie kilka dziewczyn przeprowadzało ankiety z mieszkańcami miasta, którzy często stwierdzali, że nie mają czasu i pośpiesznym krokiem się oddalali. My jednak wytrwale z szerokim uśmiechem na twarzy „atakowaliśmy” kolejnych przechodniów. Zdaniem mieszkańców jak i przyjezdnych park Radziwiłłów jest charakterystycznym miejscem nie tylko w skali miejscowości, ale i całego powiatu bielskiego. Potem pani Bożenna zawiozła nas do Rossoszy. Tam podzieliłyśmy się na dwie grupki, z których jedna została zawieziona przez pana Tomka do pana grającego na akordeonie i saksofonie oraz pani biorącej udział w teatrze obrzędowym. Druga grupa udała się do niedalekiej Korzanówki. Tam poszliśmy do budynku byłej szkoły, w którym mieszkańcy postanowili zrobić Izbę Regionalną. Rozmawiałyśmy z dwiema tkaczkami, które podały nam wiele interesujących informacji. Po południu wszystkie zebrałyśmy się w Rossoszy i czekałyśmy na busa do Włodawy. Koniec końców okazało się, że cztery z nas muszą dotrzeć do celu autostopem, gdyż rezerwacja miejsc w komunikacji publicznej nie funkcjonuje za dobrze. Wieczorem cała grupa ku „wielkiej radości” ulokowała się w szkole.

Szlakiem kulinarnych doznań etnologów [Agata]

Ostatni dzień w Husince nie był końcem naszej podróży. Na pożegnanie jajecznica, wielkie drożdżówki z marmoladą, serem albo jagodami, które skutecznie zapchały nasze brzuchy... na bardzo krótko. Wyruszyłyśmy w ostatnią podróż z panią Bożenną do Białej Podlaskiej. Zaparkowałyśmy naprzeciwko więzienia, przed urzędem gminy i stamtąd część z nas poszła w świat poszukując informatorów do ankiet, część zaś robić wywiady.
W trakcie naszych wędrówek po mieście została odkryta niesamowita promocja. Należało zakupić pięć lodów, dzięki którym Basia mogła zjeść za darmo loda z zieloną polewą (należy przy tym zaznaczyć, że to nie były jedyne lody skonsumowane tego dnia). Tak etnolodzy załatwiają swoje interesy. Lody jednak nie wystarczyły. Zakupione zostały różnego rodzaju ciastka, ciasteczka i inne słodkości jak kolorowe cukierki z czekoladą przypominające lentilki. Tak uzbrojone w prowiant pojechałyśmy do Rossosza, gdzie "wyławiać" miałyśmy twórców ludowych. Nie wiem jak reszta koleżanek, ale mi się poszczęściło i zostałam nakarmiona przez informatorkę pyszną kapustą z pomidorami. Dla innych zaś obiadem były lody lub bułki z maślanką, które prowokowały wspomnienia z dzieciństwa.
Koniec wywiadu oznaczał dwie godziny na ławce przed tutejszym GOKiem. Co zrobić z tak dużą ilością czasu... Siedzieć, poszukiwać Internetu, rozmawiać i zjadać kolejne „tony” słodkiego, które zamieniają się albo w prześliczną tkankę tłuszczową, albo ułatwiają przeprowadzać wywiady, dzięki dostarczonej energii. Na pewno dzięki niej czterem dziewczynom, którym nie udało się dojechać do Włodawy w luksusowych warunkach podlaskiego busa, przyjemniej podróżowało się stopem. Schronisko młodzieżowe we Włodawie, do którego zmierzałyśmy okazało się być szkolną klasą z tablicą do pisania oraz całkiem dużą kuchnią przyczyniającą się do integracji i wspólnego jedzenia chińskich zupek na kolację oraz sałatki z kuskusu, tuńczyka, kukurydzy i sosu pomidorowego z paczki.
Smacznego!

"Warszaffka" [Ania i Filip]

Pojechaliśmy do Warszawy. Ważne sprawy. Ważne spotkania. Czas wracać. Do odjazdu naszego busika zostały 4 godziny...Poszliśmy zwiedzać Zamek Królewski.Muzeum pustych (złoconych) ścian. Upadł mit - na obrazie Jana Matejki "Konstytucja 3. Maja" centralną postacią niesioną przez tłum wcale nie jest król Stanisław August Poniatowski.W podręcznikach do historii obraz jest źle skadrowany. Kurtyna wodna przed zamkiem, most na Pragę Północ, awantura w sklepie. Sprint do busa. Wracamy z Wisły nad Bug...